خبرنگاران آذربایجان غربی سرزمین خوشه های طلایی

به گزارش مجله سرگرمی، مهاباد- خبرنگاران- آذربایجان غربی با فراوری سالانه بیش از 630 هزار تُن گندم با کیفیت و داشتن صندلی هفتم کشور در فراوری این محصول به سرزمین خوشه های طلایی گندم شهرت پیدا نموده است.

خبرنگاران آذربایجان غربی سرزمین خوشه های طلایی

در این فصل از سال تماشای مزارع طلایی گندم آذربایجان غربی جذابیت خاصی دارد و دشت های وسیع در مناطق مختلف استان با این خوشه های طلایی گندم آراسته شده و تا چشم توان دیدن دارد، این آراستگی و زیبایی تداوم دارد و در بعضی مناطق که دشت به کوه می رسد زیبایی های مزارع را نیز دوچندان می نماید.

در بعضی از مناطق آذربایجان غربی از جمله چوم مجیدخان بوکان و دشت شارویران مهاباد مزارع طلایی گندم در کنار مزارع کلزا، مزارع سبزرنگ صیفی جات و باغات، شاهکار خلقت را بیشتر نمایان می نماید و چشم از دیدن آن سیر نمی گردد و زبان در توصیف این همه زیبایی عاجز است.

مزارع گندم در حاشیه سدهای حسنلوی نقده، شهیدکاظمی بوکان و سد مهاباد در صبحگاهان که نور طلایی مزارع گندم حاشیه سدها در رنگ نیلی آب انعکاس پیدا می نماید، طلایی بودن مزارع گندم بیشتر از همواره نمایان تر می گردد و لنز هیچ دوربینی نمی تواند این همه زیبایی و آراستگی را ثبت کند و تنها با حضور در طبیعت می توان از دیدن آن همه زیبایی لذت برد.

اما آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد که از این مقدار 700 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی رفته و سهم گندمزارهای این استان 380 تا 400 هزار هکتار در سال است که به 2 صورت دیم و آبی کشت می گردد.

سهم آذربایجان غربی در فراوری گندم حدود 700 هزار تُن در سال بوده و این استان در صندلی هفتم فراوری این محصول قرار گرفته استسالانه در کشور 10 تا 12 میلیون تُن گندم فراوری می گردد که آذربایجان غربی با حدود 700 هزار تُن در صندلی هفتم فراوری این محصول قرار گرفته است، این صندلی با توجه به شرایط مزارع آذربایجان غربی و قطب بودن این استان در فراوری بعضی محصولات کشاورزی دیگر از جمله چغندرقند و سیب درختی قابل قبول است.

پیش بینی فراوری 630 هزار تُن گندم در آذربایجان غربی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سال جاری با توجه به شرایط مزارع گندم استان پیش بینی می گردد در مجموع بیش از 630 هزار تُن گندم در آذربایجان غربی برداشت گردد.

سال جاری 380 هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی به گندم اختصاص یافته که از این مقدر 290 هزار هکتار به صورت دیم و 90 هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شده استعلی عیدی گفت: سال جاری 380 هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی به کشت گندم اختصاص یافته که از این مقدر 290 هزار هکتار به صورت دیم و 90 هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی ارقامی مانند سرداری، آذری و باران در کشت گندم دیم و ارقامی مانند زرین، پیشگام و میهنگ در کشت گندم آبی مورد استفاده قرار می گیرد اضافه نمود: این ارقام در مقایسه با سایر ارقام عملکردی خوب و سازگاری بیشتری با شرایط آب و هوایی این منطقه دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این سازمان هر سال در فصل کشت گندم، برای افزایش بهره وری مزارع و فراوری محصول با کیفیت، بذرهای اصلاح شده مادری و گواهی شده را در بین کشاورزان استان با قیمت یارانه ای توزیع می نماید.

عیدی با اشاره به میزان فراوری گندم در اراضی آذربایجان غربی نیز اضافه نمود: هر چند میانگین فراوری گندم در مزارع، تابعی از چند متغیر از جمله قابلیت خاک، میزان بارش سالانه و مبارزه به موقع با آفت است اما میانگین فراوری گندم در مزارع دیم استان هزار و 400 کیلوگرم در هکتار و در مزارع آبی سه هزار و 400 کیلوگرم است.

وی گفت: میزان مصرف سموم نیز در گندمزارهای استان بسیار اندک بوده و حداقل کودشیمیایی برای فراوری این محصول به کار گرفته شده و به همین خاطر گندم آذربایجان غربی از کیفیت خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه استقبال کشاورزان مناطق جنوبی و مرکزی آذربایجان غربی از کشت گندم بیشتر است افزود: شهرستان های نقده، بوکان، میاندوآب ارومیه و مهاباد به ترتیب بیشترین سهم را در فراوری گندم استان به خود اختصاص داده اند.

مبارزه با آفت ها در 396 هزار هکتار از مزارع گندم آذربایجان غربی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سال جاری 396 هزار هکتار از مزارع گندم استان علیه آفت های علف هرز، سن پوره، سن مادر و زنگ زرد سمپاشی شد که بیشترین مبارزه علیه آفت علف هرز و به مساحت 222 هزار و 616 هکتار اجرا شده است.

عیدی افزود: مبارزه با آفت علف هرز هر سال در اوایل فروردین ماه صورت می گیرد و کشاورزان در این فصل با هدایت کارشناسان جهادکشاورزی مبارزه با این آفت را در مزارع خود انجام می دهند.

وی با اشار ه به اینکه مبارزه نکردن با علف های هرز خسارت بین 30 تا 50 درصدی به مزارع وارد می نماید و می تواند افت کمی و کیفی محصول را در انتها فصل برداشت به همراه داشته باشد، اضافه نمود: خردل وحشی، یولاف، جودره، چچم، خاکشیر دم روباهی، خارشتر و شلمی از مهمترین علف های هرزی هستند که در کنار مزارع غلات استان رشد می نماید.

سال جاری 163 هزار هکتار از مزارع گندم آذربایجان غربی علیه آفت های سن مادر و سن پوره سمپاشی شد که از این مقدار 93 هزار هکتار علیه آفت سن مادر و 70 هزار هکتار عیله آفت سن پوره بود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سال جاری 163 هزار هکتار از مزارع گندم استان علیه آفت های سن مادر و سن پوره سمپاشی شد که از این مقدار 93 هزار هکتار علیه آفت سن مادر و 70 هزار هکتار عیله آفت سن پوره بود.

وی با اشاره به اینکه هر سال مبارزه علیه سن مادر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه با ورود این آفت به مزارع گندم انجام می گردد، افزود: سمپاشی مزارع علیه آفت سن مادر نقش مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می نماید.

وی با بیان اینکه سن گندم مهمترین آفت گندم در ایران است که اقدام به تغذیه از مواد درون گندم می نماید و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می گردد، خوشه خشک و سیاه شده گندم است اضافه نمود: سمپاشی مزارع گندم علیه این آفت زمانی لازم است که به طور متوسط در هر متر مربع یک عدد سن گندم مشاهده گردد.

وی در مورد مبارزه با آفت زنگ زرد گندم در مزارع آذربایجان غربی گفت: این آفت از جمله بیماری های گندم است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می گردد که سال جاری مبارزه با آن در 11 هزار و 649 هکتار از مزارع استان اجرا شده است.

وی در مورد زیان هایی که زنگ گندم به این محصول وارد می نماید اضافه نمود: اگر آفت زنگ به خوشه گندم برسد، دانه های گندم چروکیده شده و برداشت محصول از 2 تُن در هکتار به کمتر از 700 کیلوگرم کاهش پیدا می نماید.

وی به کشاورزان توصیه کرد در فصل داشت با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان ها و دریافت هدایت های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد احتیاج خود از فروشگاه های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت ها سمپاشی نمایند.

برداشت گندم آذربایجان غربی با هزار و 200 دستگاه کمباین

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برداشت گندم در مناطق مختلف استان آغاز شده گفت: سال جاری برداشت گندم بخش زیادی از مزارع استان به صورت مکانیزه و با استفاده از یک هزار و 200 دستگاه کمباین بومی و مهاجر انجام می گردد که از این تعدد یک هزار دستگاه کمباین بومی و 200 دستگاه مهاجر هستند.

عیدی اضافه نمود: برداشت گندم با استفاده از ادوات کشاورزی بدون معاینه فنی ممنوع است و قبل از آغاز برداشت، تیم های کارشناسی بخش خصوصی و دولتی کار بازدید و تست دستگاه های کمباین را آغاز کردند و تنها به کمباین های که بدون نقص بودند، گواهی معاینه فنی ارائه شده است.

وی افزود: در زمان برداشت نیز کارشناسان جهادکشاورزی در 2 نوبت این دستگاه های کمباین را مورد ارزیابی قرار می دهند و دستگاه های معیوب را متوقف می نمایند تا پس از برطرف نقص دوباره به فعالیت خود ادامه دهند.

در فصل برداشت غلات به هر دستگاه کمباین بومی و مهاجر فعال 10 هزار لیتر سوخت یارانه ای در چهار مرحله داده می گرددمسوول واحد مکانیزاسیون جهادکشاورزی مهاباد نیز در مورد تامین سوخت دستگاه های کمباین نیز گفت: در فصل برداشت غلات به هر دستگاه کمباین بومی و مهاجر فعال 10 هزار لیتر سوخت یارانه ای در چهار مرحله داده می گردد و کمباین داران در این فصل مشکل تامین سوخت ندارند.

خسرو حسن پور اضافه نمود: دروگرهایی که در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای کار برداشت گندم در این مناطق را برعهده دارند نیز 600 لیتر سوخت یارانه ای در 2 مرحله داده می گردد.

وی از کشاورزان خواست تا برداشت غلات خود را تنها با دستگاه هایی که دارای معاینه فنی و بدون نقص هستند، انجام دهند و پس از برداشت نیز از آتش زدن کاه و کلش مزارع غلات خودداری نمایند.

راه اندازی 64 مرکز خرید گندم در آذربایجان غربی

نماینده جهادکشاورزی آذربایجان غربی در امر خرید گندم گفت: سال جاری برای خرید گندم مازاد بر احتیاج کشاورزان استان، 64 مرکز خرید راه اندازی شده که کار خرید این محصول مهم کشاورزی را از هفتم تیرماه جاری آغاز کردند.

35 مرکز خرید گندم وابسته به تعاونی روستایی به عنوان مباشر خرید و 29 مرکز نیز مربوط به شرکت غله به عنوان متولی خرید در آذربایجان غربی فعال هستندصولت قلی زاده اضافه نمود: از این تعداد مرکز خرید 35 مرکز وابسته به تعاونی روستایی به عنوان مباشر خرید و 29 مرکز نیز مربوط به شرکت غله به عنوان متولی خرید بوده و فعالیت این مراکز تا انتها شهریور تداوم خواهد داشت و در صورت احتیاج این مدت نیز تمدید می گردد.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز بیش از سه هزار تُن گندم مازاد بر احتیاج کشاورزان توسط این مراکز خریداری شده است پیش بینی کرد سال جاری بیش از 514 هزار تُن گندم توسط این مراکز خریداری گردد.

نماینده جهادکشاورزی آذربایجان غربی در امر خرید گندم گفت: سال جاری قیمت خرید در مقایسه با پارسال افزایش یافته و قیمت هر کیلوگرم گندم با چهار درصد افت مفید و 2 درصد افت غیرمفید 25 هزار ریال مشخص شده است.

وی با بیان اینکه سال جاری خرید گندم مازاد بر احتیاج کشاورزان بر اساس ثبت در سامانه خواهد بود، افزود: کشاورزان قبل از تحویل گندم باید با مراجعه به مراکز در سامانه اینترنتی ثبت نام نمایند.

قلی زاده از گندمکاران آذربایجان غربی خواست برای حذف پای دلالان در زمینه خریدوفروش گندم محصول مازاد بر احتیاج خود را به مراکز خرید گندم تحویل دهند و از انبار کردن گندم به امید افزایش قمیت خرید تضمینی خودداری نمایند چون در صورت آلوده شدن گندم به آفت انباری، گندم با افت شدید قیمت به فروش می رسد.

وی ابراز امیدواری کرد مطالبه گندمکاران پس از تحویل محصول به مراکز خرید گندم در بازه زمانی 10 تا 15 روز پرداخت گردد و کشاورزان مسئله ای در این خصوص نداشته باشند.

هزینه های بالای کشت، داشت و برداشت گندم

یکی از کشاورزان مهابادی که سال جاری در 15 هکتار از مزارع خود گندم کشت نموده، گفت: در شرایط مالی کنونی هزینه های کشت، داشت و برداشت گندم بیشتر از قیمت تمام شده (خرید تضمینی) است و گندمکاران انتظار دارند بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

ناصر محمدی اضافه نمود: اگر کشاورزی ادوات مورد مراحل کاشت، داشت و برداشت را نداشته باشد و باید تمامی درآمد مزرعه را برای خرید نهاده و کرایه ماشین آلات کشاورزی هزینه کند و ناچار می گردد کشت محصولات دیگر را جایگزین کند.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مراکز خرید گندم در این فصل ترافیک تحویل گندم وجود دارد افزود: توقف خودروها حمل نماینده گندم در این مراکز نیز به هزینه های کشاورزان می افزاید و از طرفی دیگر زمان پرداخت مطالبات کشاورزان استان هر سال با تاخیر زیادی صورت می گیرد.

وی گفت: کشاورزان باید از پول حاصل از فروش گندم هزینه ها مزرعه را پرداخت کند و بخشی را نیز برای خرید بذر برای کشت پاییزه اختصاص دهد و هر گونه تاخیر در پرداخت مطالبه کشاورزان را متضرر خواهد نمود.

دلالان گندم را به صورت نقدی گرانتر از مراکز خرید تضمینی دولتی خریداری می نمایند

یکی از کشاورزان بوکانی نیز در این زمینه گفت: گندمکاران برای فروش و دریافت مطالبه خود عجله دارند و دلالان نیز از این فرصت استفاه نموده و با خرید نقدی گندم، کشاورزان را تحریک می نمایند تا به جای تحویل گندم به مراکز خرید، محصول خود را به بهایی نزدیک به قیمت تضمینی به دلالان بفروشند.

غفور احمدیان اضافه نمود: بعضی کشاورزان خُرد نیز که برداشت گندم در مقیاس کمتری دارند و تحویل گندم به مراکز خرید برای آنان زیاد توجیه مالی ندارد، محصول خود را به دلالان می فروشند.

وی افزود: دلالان نیز با شگردهای خاصی از جمله ادغام گندم های نامرغوب و دارای ضایعات با گندم های خالص همان محصول که با قیمت های متفاوتی از کشاورزان خریداری نموده اند را به مراکز خرید تحویل می دهند.

سالانه 6 میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 14 هزار و 500 میلیارد تومان در استان آذربایجان غربی فراوری می گردد.

آذربایجان غربی ششمین استان فراورینماینده محصولات کشاورزی کشور محسوب می گردد، سالانه یک میلیون و 100 هزار تن سیب، 700 هزار تن گندم و 150 هزار انواع میوه های هسته دار در این استان فراوری می گردد.

32.8 درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است در حالی که متوسط کشوری آن 18 درصد است؛ همچنین 25 درصد ارزش اضافه نموده استان حاصل از فراوریات بخش کشاورزی بوده که این رقم در متوسط کشوری 13 درصد است.

195 کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در استان وجود دارد که چهار میلیون و 100 هزار تن انواع محصولات کشاورری در این واحدها فرآوری می گردد، این استان دارای 370 سردخانه است که توان ذخیره 980 هزار تن محصولات کشاورزی را دارد.

mahsanblog.ir: وبلاگ مهسان، این وبلاگ برای سیستم مدیریت محتوای مهسان میباشد

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 98953

به "خبرنگاران آذربایجان غربی سرزمین خوشه های طلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آذربایجان غربی سرزمین خوشه های طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید